Referat forældremøde, med valg til bestyrelsen den 22. oktober 2024 i Nørre Alslev Private Børnehus
1.Valg af dirigent
Camilla, mor til Egil
2. Valg af referent
Kristina, mor til Mikkel
3.Valg af stemmetæller
Leder Helle K og Souschef Henrietthe er stemmetæller.
4. Formandens beretning
Endnu et år er gået og vi har i bestyrelsen måtte sande, at mange ting kan ændre sig på kort tid, vi står et helt andet sted nu end vi gjorde for et år siden – desværre.
Vi startede op med den nye bestyrelse november sidste år. På det tidspunkt blomstrede vores økonomi og vi havde derfor fokus på det vi kalder 5 årsplanen, som er en plan for forbedringer og vedligehold i Børnehuset over de næste 5 år. Udover 5 årsplanen blev fokuspunktet for dette bestyrelses år, at arbejde videre og forhåbentlig komme i mål med vores drøm om 3 el-ladcykler til gavn for børn og personale.
Vi havde derover et fælles ønske i bestyrelsen om at anerkende og tilgodese vores personale, men personalet kom os i forkøbet med ønsket om flere ressourcer og kompetenceudvikling. Vi bevilgede derfor en pulje, som gjorde det muligt at ansætte et ekstra sæt hænder på deltid i perioden januar til 30. marts, samt at alle personaler fik muligheden for at komme på kursus. Derfor har Børnehuset holdt lukket en dag i september og igen på fredag. Det er vigtigt for os at sige, vi i den forbindelse har vendt og drejet beslutningen om at holde lukket, men at det var den bedst praktiske løsning.
Over julen var Børnehuset åbent ved tilmelding Når vi vælger ikke at følge de kommunale åben- og lukkedage og ekstraordinært tilbyde pasning, får vi ikke driftstilskud fra kommunen. Det er derfor nogen omkostningsrige dage for os som institution. Der var meget få forældre (og børn), som benyttede sig af den mulighed og på baggrund af dette, har vi besluttet at holde lukket mellem jul og nytår i 2024, da det kun drejer sig om 2 hverdage- ligeledes forventer vi at det bliver samme løsning i julen 2025.
Hertil vil jeg gerne appellere til, at I efterkommer det behov for pasning der er i de ferieperioder, hvor institutionen holder åbent. Der ligger et stort planlægningsarbejde bag og der er rigtig ærgerligt at have personale unødigt på arbejde, hvis børnene alligevel ikke dukker op.
I maj havde vi årets første arbejdslørdag. Det blev en god dag, hvor mange forældre mødte op – dog må vi erkende at det slet ikke er nok ift. antallet af børn i institutionen. Jeg er nødt til endnu en gang at understrege vigtigheden af, at I som forældre giver en hånd med. Vi synes, vi som bestyrelse planlægger dagen, så den kan kombineres med hyggeligt socialt samvær både for børn og voksne – men allervigtigst er det økonomiske aspekt i, at vi sparer rigtig mange penge til udgifter på forskellige håndværkere.
Ved arbejdsdagen i september måned var fremmødet igen til den skuffende side og det er svært ikke at blive en smule frustreret. Som vi talte om på det seneste forældremøde, har vi i bestyrelsen været fristet til at opkræve et beløb, hvis man som forældre ikke deltager i nogen af de sociale arbejdsdage. Det er dog ikke en mulighed ift. vores vedtægter. Hvis dette indføres, opkræves det via den månedlige takst og det kommer derfor til at gælde for alle. Det må ikke opfattes som en trussel, men det er blot for at oplyse jer om, at det kan blive en mulighed og hvad der ligger til grundlag herfor. Jeg skal understrege at det på nuværende tidspunkt ikke er indført.
I maj måned begyndte vi at lægge hovederne i blød ift. at udbrede kendskabet til Børnehuset og få nogen flere børn skrevet op. Den største udfordring ligger i at få flere børn til børnehaven. Vi beslutter derfor at gøre noget mere ift. Facebook, samt at afholde et åbent hus.
Den 24. august afholder vi Åbent Hus og her måtte vi igen erkende at tilslutningen fra husets egne børn og forældre var meget begrænset. Vi prøver igen til næste år med nogenlunde samme set up, det bliver den sidste weekend i maj. Vi kunne rigtig godt tænke os at huset og legepladsen er fyldt med legende børn og forældre som hygger sig, så vi giver et godt indtryk af hvad Nørre Alslev Private Børnehus også kan.
Desværre sker der det, at der i løbet af juni/juli måned meldes 6 børn ud af Børnehuset. Der er en stor procentdel af det samlede af børnetal og dermed også en stor økonomisk udfordring, når der pludselig mangler 6 børn ift. resten af vores set up – især når vi i forvejen står med en udfordring i at holde børnetallet oppe.
Det betyder vi i slutningen af dette budgetår går ud med et underskud på godt ½ mio. Det er alvorligt, men det holder os ikke søvnløse om natten – endnu. Det er klart at vi i løbet af det næste år gerne skal have vendt skuden og vi arbejder med forskellige tiltag for at kunne gøre opmærksomme på os selv og tiltrække nye børn b.la.
- Opgradering af vores hjemmeside + booster reklame på Facebook
- Bod ved loppemarked i Hallen, hvor der deles flyers ud m.m.
- Udvidelse af åbningstiden så den fra 1. januar 2025 hedder 6.15 – 16.45 mandag til torsdag og fredag 6.15 – 16.00.
- Åbent Hus 2025
Og hertil vil jeg tilføje at i tråd med vi er økonomisk udfordret, er det sat pause for investeringer og forbedringer og der bliver kun lavet nødvendige – det betyder også at vi i meget højere fra har brug for alles hjælp og opbakning ifm. Arbejdsdage osv.
Sidder der nogen og brænder inde med gode ideer til, hvad vi som bestyrelse kan gøre for at tiltrække flere børn og deres forældre til huset eller at opnå bedre opbakning til vores arrangementer, så hører vi meget gerne fra jer. Det samme gør sig gældende, hvis man sidder med andre spørgsmål eller gode idéer, så er I altid velkomne til at skrive til os.
5. Orientering fra leder Helle Kragh
I året 2024 har vi haft gang i rigtige mange pædagogiske forløb, vi har opfyldt regeringens krav om at komme rundt om alle læreplanstemaerne. Vi har udviklet på forløb som vi har fokus på hvert år. Så overordnet har vi fået rigtig godt fat på den styrkede læreplan. Vores særlige fokusområde, har været børn i særlig udsatte positioner – opstart i daginstitutionen, hvor vi også har set på forældresamarbejdet. Dette fokuspunkt vil vi fortsætte med i 2025/26, men med et niveau mere på, som også handler om børn som allerede er tilknyttet børnehuset, men som kommer i en særlig udsat position af forskellige årsager.
Årsagen er, at vi har som Mie tidligere nævnte har fået bevilligede nogle kompetencemidler. Midlerne er brugt til et mentaliseringsforløb, mentalisering er en tilgang til forståelse af os selv og andres adfærd. Det handler om udviklingsfremmende samspil, at fremme tryg tilknytning og arbejdet med børn som udviser vrede, traumer eller andre specifikke udfordringer. Til dette vil vi blive introduceret i en model, som kaldes STORM, som er et fælles refleksionsredskab.
Vi har i 2024 fået et samarbejde med det lokale plejecenter, hvor vi har fået et fælles tredje omkring musik-sprog og motorik.
Det er lykkes os få implementeret vores ønske om, at være et fælles hus, fået fjernet de usynlige bånd, idet vi ser flere og flere børn som leger på kryds og tværs.
Mie nævnte, at vi er udfordret økonomisk, det handler blandt andet om, at 6 børn som sagt fraflyttede. Ligeledes viste det sig, at vi ikke kunne efterkomme nye forældres ønske om behovsdato hvilket betød, at de fandt andre dagtilbud. Årsagen til dette skyldes, at vi havde en stor tilgang af søskende, hvilket ikke var kendt da vi behandlede budgettet for 2024. Endeligt har vi haft forældre, som har skrevet deres barn op til en børnehaveplads, men har takket nej når de fik tilbuddet.
I 2025 står vi lidt i samme situation, at vi har flere som ønsker en plads hos Brumbasserne, og det er både søskendebørn og nye børn. Samt at vi ikke har nok børn hos Græshopperne og Sommerfuglene.
For at vi ikke skal sige nej til nye forældre, er det vigtigt at vi har fokus på vores fleksibel model som er godkendt at bestyrelsen. Vi vil derfor se på hele vores børnegruppe og rykke nogle børn fra brumbasserne til Græshopper eller Sommerfuglen noget før. De vil stadig være at betragte som vuggestuebarn, både aldersmæssige, taksmæssigt og normeringsmæssigt. Det vil sige at normering følger barnet. Inden barnet rykker vil vi som altid sikre en blid overgang, men som vi oplever nu, er mange af brumbasserne meget nysgerrig og vil rigtig gerne på besøg på de andre stuer.
Når vi oplever en stor differentiering i børnetallet i løbet af et år, bliver vi også nødt til at se på personalenormeringer og hermed strukturen. Det betyder, at når Arianna går på barsel vil der ikke blive ansat en barselsvikar grundet et lavere børnetal, men når tallet stiger igen vil vi bruge vikar. Grundet til at vi bruger vikar skyldes, at børnetallet falder igen 1. april 2025 da forårsbørnene starter i SFO. Som de estimeret tal ser ud vil vi stige igen omkring juni, fordi vi tager flere vuggestuebørn ind.
Så i forhold til strukturen betyder det, at vi i perioder vil være et personale mindre, hvorfor vi fra 1. januar 2025 rykker lidt rundt i personalegruppen. På sommerfuglstuen vil det være Helle E. – Henrietthe og Susanne og på Græshoppestuen vil det være Jeannette – Lotte og Susanne. Så Susanne tilknyttes begge stuer.
Brobygning, der har været en del drøftelser om brobygning og det er blevet besluttet, at det er de børn som skal starte på Nørre Alslev skole som tager over på skolen. Vi ved, at Nørre Vedby også har noget brobygning og her har tidligere børn fra børnehuset være med til dette, men det er noget som i forældre selv skal være opsøgende omkring.
Spørgsmål fra forældre: hvorfor bytter Lotte og Henrietthe stue når de begge er pædagoger.
Svar: Dette er et pædagogisk fagligt gennem tænkt valg.
6. Valg til bestyrelsen ved Formand Mie Jensen
- Kristina Nielsen på valg, LDD- repræsentant – ønsker genvalg
- Sandra Seidelin er på valg – ønsker genvalg
- Valg af suppleanter 2 personer.
Følgende blev valgt til bestyrelsen:
- Sandra L. Seidelin – mor til Nohr
- Mike Christensen – far til Emil
Følgende blev som suppleant
- Malene Andreasen – mor til Malthe
- Kristina Nielsen – mor til Mikkel
7. Orientering fra Børnehusets venner ved Sissel og Malene.
Børnehusets venner står for vores sommerfest og julefest (i samarbejde med personalet), men da der i øjeblikket kun er to forældre repræsenteret, og det har vist sig at være svært at få hjælp via frivilligheds vej vil der nu komme et nyt tiltag, idet der er brug for ekstra hænder for at vi kan få gennemført vores hyggelige arrangementer.
Fremadrettet vil det blive sådan, at det går på skift mellem Græshopperne og Sommerfuglenes forældre, som så i samarbejde med Børnehuset venner står for arrangementet. Der vil derfor komme en liste med opgaver, til at hænge på stuens dør, hvor man kan se ens barns navn. Dette er en model som bliver brugt i skoleregi. De penge der bliver samlet ind fra festerne bliver brugt på f.eks. dette års tur til øens dyr.
Hvis man ønsker at være med i børnehusets venner må man meget gerne tage fat i Sissel (Orla´s mor -græshoppestuen) eller Malene (Malthe´s mor – sommerfuglstuen. Natascha mor til Ellie meldte sig, men der kan godt bruges flere.
8. Afstemning om frokostordning ved Formand Mie Jensen
Se vedhæftet filer fra forældremødeindkaldelsen, hvor der ligger nederst på vores frokostordnings brev et link i kan klikke ind på og stemme. (1 stemme pr. barn)
Ide fra forældre lave et afsnit på vores hjemmeside og i vores stemme frokostordnings skriv, omkring her har vi madpakker med dette synes vi det giver … pædagogiske syn dertil.
9. Evt.
– Hvad er vores profil i forhold til det kommunale børnehus i byen har en idræts profil. Vores hjemmeside er ved at blive bygget om. Men vi vil tage punktet op på vores bestyrelse møde.
– Hvad kan den private i forhold til det kommunale. F.eks. Vi er et hus men hvad betyder det. Dette skal være meget mere tydeligt på vores hjemme side og evt. et opslag omkring dette på vores Facebook side.
– Vi skal gøre opmærksom på at vores børnehus ikke vil blive vist på pasanvisning da dette er en privat institution og dermed skal kommende forældre selv aktivt ringe til Børnehuset for at høre om der er plads.
– Hvordan kan vi gøre mere reklame for vores børnehus, her bliver der snakket instagram og tiktok men for nu har vi kun gang i Facebook hvor vi gerne ønsker flere deler og liker vores opslag.
– Der er blevet lavet en forælder Facebook side for forældrene i børnehuset. Se Facebook siden på vores opslagstavle i gangen i børnehuset. Denne gruppe er ikke en reklameside men en side for at vi forældre kan kommunikere med hinanden.